Beviteli perifériák: egér, billentyűzet, szkenner, digitális
fényképezők, digitális kamerák, botkormány
Billentyűzet
Bemeneti egységeknek nevezzük azokat a perifériákat,
amelyek kizárólag a számítógépbe történő adatbevitelt biztosítják. Az
információ a külvilág felől a számítógép központi egysége felé áramlik.
A legjellemzőbb bemeneti periféria a billentyűzet
(keyboard). E nélkül nehezen képzelhető el a számítógép használata. Típusait a
billentyűk száma és azok nyelv szerinti kiosztása alapján szokás megkülönböztetni.
A szabványos angol billentyűzet 101, míg a magyar 102
vagy 105 gombos, de tetszés szerint válogathatunk számtalan további
billentyűzettípus közül is.
A billentyűzet nagy részét az írógép billentyűk
foglalják el, jobb szélen a numerikus blokk, míg a kettő között helyezkednek el
a vezérlő billentyűk. Az alábbi ábrán a leggyakrabban előforduló amerikai
billentyűzet elrendezést látjuk (a fölső sor, azaz a funkcióbillentyűk nélkül).
Speciális billentyűk:
Ezek közül legnagyobb az Enter feliratú, melynek
kettős funkciója van. Egyrészt e billentyűvel jelezzük a gépnek, hogy
utasításainkat, adatainkat dolgozza fel, másrészt jelenti a "kocsi
vissza" parancsot is, azaz a következő új sor elejére történő ugrást. Az
írógép terület jobb felső csücskében található egy balra mutató nyilat ábrázoló
gomb (backspace). Ennek lenyomására a képernyőn villogó kurzor balra mozdul el,
és a visszalépés helyén álló karaktert törli a képernyőről. A Space vagy szóköz
a leghosszabb billentyű a klaviatúra első sorának közepén, és nevének
megfelelően egy szóközt ír a képernyőre. Ha a kurzortól jobbra bármilyen
karakter áll, azt felcseréli szóközre (törli). A Tab (tabulátor) billentyű
lenyomásakor a kurzor 8 karaktert jobbra mozdul. Ha a Shift billentyűvel együtt
használjuk, akkor nem jobbra, hanem balra ugrik a kurzor. A konzolon két Shift
vagy váltó billentyű található a második sor két szélén. Feladatuk, hogy a
kisbetűk helyett nagybetűket jelenítsenek meg, valamint hogy a kétállású
billentyűk felső jeleit képernyőre vigyék. A Caps Lock biztosítja a nagybetű
üzemmódot akkor is, ha a Shift billentyű nincs lenyomva. A Caps Lock bekapcsolt
állapotát a konzolon elhelyezett lámpa jelzése mutatja. Az Alt billentyű
jelentése alternate, azaz a vele együtt lenyomott billentyű jelentésének
megváltoztatása. Speciális felhasználása a numerikus billentyűzettel való
használata. Ha nyomva tartjuk az Alt gombot, és közben a numerikus
billentyűzeten leütünk egy számot (0...255), akkor a képernyőn megjelenik a
kódnak megfelelő ASCII karakter. Így olyan jeleket is elérhetünk a
karakterkészletből, melyeket billentyűzetről nem tudnánk beadni. Hasonló a Ctrl
billentyű használata: a vele együtt lenyomott másik gombbal együtt valamilyen
speciális funkciót váltunk ki.
A nyílblokk billentyűivel a kurzor mozgatását végezzük
a megjelölt irányokba. A nyílblokk fölött a Home feliratú gomb megnyomása a
kurzort a képernyő bal felső sarkába ugrasztja, míg az End gomb az aktuális sor
jobb szélére küldi a kurzort. Az Insert (insert = beszúrás) billentyű lenyomása
után a gép nem írja át a kurzortól jobbra eső karaktereket, hanem minden egyes
újabb betűt beszúr a jobbra lévők elé, mialatt a többit eggyel mindig jobbra
mozgatja. A Delete (delete = törlés) éppen ellenkező hatású, mert jobbról balra
mozgatja a kurzortól jobbra eső karaktereket, miközben azt, amelyik éppen a
kurzor alá kerülne letörli. A PageUp és a PageDn billentyűk használatával
képernyőnyi területet tudunk léptetni le, illetve fel.
A nemzetközi tízes billentyűzet a klaviatúra jobb
oldalán található. Gombjain a számokon kívül megtalálhatók a +, -, * és a /
jelek, valamint a tizedes pont is. Működése be- és kikapcsolható a NumLock
billentyűvel, a bekapcsolt állapotot jelzőfény mutatja. Kikapcsolt állapotban
nem a számok, hanem a billentyűkre alul írt funkciók aktívak.
A bal felső sarokban található Esc billentyű speciális
felhasználású, működését az alkalmazott program írja elő. Gyakori funkciója,
hogy végrehajtás nélkül léphetünk ki a parancsból (menekülés).
Mellette sorakoznak a funkció billentyűk, amelyek
programozható gombok, leütésük valamilyen feladat végrehajtását, valamilyen -
programon belüli - funkció meghívását váltja ki. Általános például az F1
funkcióbillentyűhöz a Help-et (Súgót) rendelni.
A következő három gomb közül az első a Print Screen feliratot
viseli (print screen = képernyő nyomtatás). A Shift billentyűvel együtt
lenyomva kinyomtatja a nyomtatóra az aktuális képernyő tartalmát. A Scroll Lock
funkciója teljes képernyős szerkesztést engedélyező programok esetében az, hogy
lenyomása után a kurzor magasság pozíciója stabilizálódik, és a le/fel
billentyűk hatására az egész képernyő tartalom egy sorral lejjebb, vagy feljebb
mozog. A SysRq billentyű jelentése operációs rendszer- és szoftverfüggő. Ha az
alkalmazott program felhfvja rá a figyelmet, akkor funkció is van
hozzárendelve, egyébként lenyomása semmilyen hatással sincs. A Pause gomb egyes
alkalmazások esetén a programfutás szüneteltetését idézi elő, míg a Brake és a
Shift együttes lenyomásával adott program esetén a futás megszakítását érhetjük
el.
A billentyűzet kapcsán említést kell tenni néhány
vezérlő billentyű kombinációról. A rendszer újraindítását, azaz a melegindítást
a Ctrl+Alt+Del billentyűk egyidejű lenyomásával érhetjük el. A Ctrl+Num Lock
billentyűk együttesen használva időlegesen felfüggesztik a program működését, a
képernyő lefagy, de bármilyen más gomb lenyomására a program folytatódik. A
Ctrl+C kombináció végleg megállít minden műveletet, a Ctrl+S pedig a
képernyőfutást függeszti fel.
Egér
A grafikus képernyők elterjedésével alakították ki a
grafikus felhasználói felületeket, amelyeknél az információ átadásához
úgynevezett ikonokat alkalmaznak. Az egér (mouse) a grafikus operációs
rendszerek megjelenésével vált nélkülözhetetlen perifériává.
Használata nagyban megkönnyíti a számítógéppel végzett
munkánkat. Az egér mozgatásával egy mutatót irányíthatunk a képernyőn, és
különféle műveleteket végezhetünk el az ott található objektumokon.
Legelterjedtebb változatai kettő-, illetve háromgombosak.
Az IBM-kompatibilis számítógépekhez csatlakoztatható
egereket csoportosíthatjuk működési elv szerint. Így beszélhetünk optomechanikus
(golyós) és optikai egerekről.
A optomechanikus egér részeit a következő ábrán
láthatjuk.
Az egér alján van egy golyó, ennek a forgását két,
egymásra merőlegesen elhelyezett görgő veszi át, ezek a görgők pedig egy-egy
impulzuskereket forgatnak. Az impulzuskerekek jelét feldolgozva egy speciális
kártya tudatja a számítógéppel, hogy milyen irányban is mozdultunk az egérrel.
Az egerek speciális csoportják képezi az un.
hanyattegerek (track ball). Itt egy golyó kézzel való görgetésével tudjuk az
egérmutató helyzetét változtatni. Laptopokban használatosak.
Digitalizáló táblák
Az egér kényelmes és olcsó, de nem túlságosan pontos.
Nagyobb pontosságot a digitalizáló tábla, más néven tablet tesz lehetővé. A
tablet egy, a számítógéphez csatlakozó érzékeny felület, amelyen egy tollszerű
eszközzel vagy célkeresztel ellátott speciális egérrel lehet mozogni. A felület
érzékelése különböző megoldású lehet: pl. a tollban egy apró mágnes van és ezt
érzékeli a tábla, vagy nyomásérzékelők figyelik a toll helyzetét, stb. A tablet
sokkal érzékenyebb és pontosabb, mint az egér, ráadásul a rajzoláshoz a toll
jobban kézre áll. Műszaki rajzhoz vagy professzionális grafikához használják,
az ára lényegesen magasabb, mint az egéré. A tábla abszolút pozícionálást tesz
lehetővé. Az abszolút pozícionálás azt jelenti, hogy a tábla XY (vízszintes és
függőleges) méretei hozzárendelhetőek a készíteni kívánt alkalmazás (pl.
grafika, műszaki rajz) valódi, illetve a képernyőn megjelenő méreteihez.
Ezáltal a táblára - jobb típusoknál direkt erre a célra kialakított átlátszó
műanyag lap álá, helyezett rajzok, képek méretarányosan bevihetők,
digitalizálhatók (innen ered a név). A digitalizáló táblák két legfontosabb
paramétere az XY méret és az érzékenység. A méretet hüvelykben (inch, col,
jele: ,1 = 25mm) szokás megadni, a
legkisebb méret az 5X5, profi felhasználásra a nagyobb típusok (12X12, 12X17,
17X17, stb.) használhatók. Érzékenységen azt a legkisebb elmozdulást értjük
amit a tábla érzékelni képes. A korszerű tabletek rendelkeznek nyomásérzékeny
funkcióval is, ami azt jelenti, hogy a tábla nem csak a toll pozícióját
érzékeli, hanem a nyomás erősségét (általában 256 fokozatban) is. A nyomásérzékeny
tábla csak olyan programmal használható melyet a gyártók felkészítettek ezen
funkció lekezelésére. Az egérhez hasonlóan itt is megtalálhatók a vezeték
nélküli kivitelben készült tollak és célkeresztek is.
Bemeneti egységek - Szkenner
A lapolvasó (scanner) segítségével nyomtatott
szöveget, fotókat vagy rajzokat vihetünk be a számítógépbe. Bár
megkülönböztethetünk fekete-fehér és színes szkennereket, ma már csak az utóbbi
típusok kaphatók a piacon. E kettőt szinte csak képfelbontási képességük
különbözteti meg egymástól.
A szkennereknek létezik kézi és asztali változata is.
Utóbbi általában A4 vagy A3 méretű oldalak, míg kézi változata kisebb területek
beolvasására használható. A dobszkenner és a speciális diaszkenner segítségével
diapozitívok, illetve negatív filmek is feldolgozhatók.
A szkenner a papíron lévő információkat minden esetben
kép formátumban továbbítja a számítógépnek. Ha a szkennert nyomtatott szövegek
beolvasására kívánjuk használni, a szöveg értelmezéséhez speciális optikai
karakterfelismerő, ún. OCR program szükséges. A karakterfelismerő program a
karakterek alakjának felismerésével a képet szöveges dokumentummá alakítja.
Digitális fényképezőgépek
Napjainkban a technika fejlődése új távlatokat nyitott
a digitális képrögzítés terén. A digitális fotózás elterjedésével újabb
lehetőségek nyíltak a nyomdaiparban, a reklámiparban és a számítástechnikában
egyaránt. A digitális fényképezőgép ennek az új technikának az egyik eszköze. A
digitális fényképezőgép a képeket nem filmszalagra fotózza, hanem digitális
formátumban tárolja. Az eltárolt képeket ezután áttölthetjük számítógépünkre,
feldolgozhatjuk valamilyen grafikai programmal, vagy akár ki is nyomtathatjuk.
A filmszalagra készült képekkel szemben, melyek felbontása szinte végtelennek
tekinthető, a digitális képek felbontása mindig limitált, amely a fényképező
képdigitalizálási mechanizmusának optikai felbontásától, a fényképező
memóriakapacitásától, valamint a kép kinyomtatására használt eszköz kimeneti
felbontásától függ.
Digitális kamerák
Napjainkban a videózás területén is elterjedt a
digitális kép- és hangrögzítés alkalmazása. Az amatőr videózásban a két
legelterjedtebb szabvány a Digital8 és a Mini DV. Professzionális stúdiók
rendszerint Digital Beta és DVC Pro rendszerű készülékeket használnak. Az itt
felsorolt szabványok szerint dolgozó kamerák mindegyike a korábbi analóg
készülékekhez hasonló mágnesszalagos adatrögzítési technikát alkalmaz, de a
felvételt már digitális jelsorozat formájában rögzíti a szalagra.
A digitális videózás legfontosabb előnye a korábbi
analóg technikával szemben, hogy az elkészült felvételt minőségromlás nélkül
tölthetjük át számítógépünkre és a különféle videószerkesztő programok
segítségével a felvételt feldolgozhatjuk (például vághatjuk, feliratozhatjuk), majd
a kész anyagot minőségromlás nélkül visszaírhatjuk a szalagra.
Magas minőségük miatt leginkább a digitális kamerával
készült felvételek alkalmasak például házi DVD vagy Video CD, illetve
interneten is továbbítható kisméretű filmek létrehozására.
Botkormány
A botkormány (joystick) elsősorban játékoknál
alkalmazott beviteli periféria. A botkormányhoz hasonló szerepe van, és hasonló
elven működik a gamepad is, mely különböző iránybillentyűkkel, gombbal,
kapcsolóval rendelkezik. Segítségével bármilyen játékot irányíthatunk. Hasonló
játékvezérlő eszköz a kormány is, melyhez különböző pedálok kapcsolhatók.